برگزاری اولین روز کارگاه اصول و فنون مذاکرات تجاری با رویکرد داخلی و بین‌المللی توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

روز یکشنبه مورخ 98/04/09، اولین روز کارگاه اصول و فنون مذاکرات تجاری با رویکرد داخلی و بین‌المللی، با تدریس دکتر علی منیری، نائب رئیس هیئت مدیره و قائم مقام مدیر عامل گروه راهبرد 24، صاحب امتیاز و مدیر مسئول کانون مشاوران بازار، عضو انجمن بازاریابان آمریکا، مشاور و مدرس روابط‌های بازاریابی و متخصص در حوزه بازاریابی و دارای تجربه همکاری در این زمینه، برگزار شد. دکتر منیری مباحث تخصصی را با ذکر وجود چهار نوع رفتار در هر فرد آغاز کرد و تأکید داشت: این چهار نوع رفتار در دو دسته رفتار عادی و رفتار حرفه‌ای صورت می‌گیرد و دلیل شکست‌های پی در پی در مذاکرات، استفاده از دسته رفتار عادی است.

از دیدگاه دکتر منیری، هریک از اجزای رفتار حرفه‌ای (رفتار سازمانی و رفتار سیاسی) دارای کلیدواژه اصلی است. وی، ضمن اینکه مذاکره را یک مهارت تلقی کردند بیان داشتند که برای انجام مذاکره موفق، لازم است مهارت‌های چهارگانه ارتباطی یعنی مهارت‌های گفتاری، شنیداری، فکری و غیرکلامی را بیاموزیم. همچنین شایان ذکر است که چهارمهارت ارتباطی دارای اهمیت است اما پراهمیت‌ترین مهارت، مهارت غیرکلامی (Non Verbal) است، تا جایی‌که 70 درصد از رفتارها غیرکلامی و تنها 30 درصد از آن‌ها کلامی است.

دکتر منیری در پاسخ به سؤالات حضار اظهار داشت: «مذاکره، جنگ اطلاعات است و از این‌رو با اهمیت است که قبل از ورود به فضای مذاکره، اطلاعات مورد نیاز آن مذاکره را دریافت کرده باشیم. اهمیت این نکته به قدری است که در صورت نداشتن اطلاعات کافی و صحیح، زمینه شکست ما فراهم می‌شود».

در پایان، مشاور و مدرس روابط‌های بازاریابی، به‌عنوان نکته پایانی کلیدهای اصلی موفقیت KFC را مورد توجه قرار داده و بیان کرد؛ با استفاده از این کلیدها و استفاده مناسب از اهرم، امکان تدوین چند سناریوی متفاوت را داریم. باقی مباحث طی جلسه دوم کارگاه در روز دوشنبه مورخ 98/04/10 مطرح خواهد شد.

گزارشگر: ستاره پاریان

98/04/09