هم اندیشی پارک علم و فناوری مدرس

مراسم هم اندیشی پارک علم و فناوری مدرس در تاریخ 19 شهریور ماه1397 با حضور روسای دانشگاه تربیت مدرس و پارک علم و فناوری مدرس، کارکنان و جمعی از واحدهای فناور مستقر در پارک برگزار گردید.
رئیس دانشگاه در این مراسم از پارک علم و فناوری مدرس به عنوان یک سرمایه ی بزرگ نام برد و گفت: امتیاز راه اندازی پارک در سال 82 به دلیل وجود امکانات علمی و برخورداری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دانشگاه تربیت مدرس داده شد تا نتایج پژوهش های دانشگاهی را به فناوری و کسب و کار تبدیل کند.
دکتر احمدی در ادامه ضمن یادآوری تلاش و زحمات دکتر امی، به تغییر دیدگاه دانشگاه در دوره جدید فعالیت پارک اشاره کرد و افزود: در دوره جدید، بر ایجاد و توسعه منطقه علم و فناوری در مجاورت پردیس مرکزی دانشگاه تمرکز کردیم. دکتر ابراهیمی سرپرست جدید پارک نیز در برنامه های خود ایجاد تحول در جهت موج جدید فعالیت های پارک را پیش بینی کرده و با انگیزه، پویا و فعال برای اصلاح مسیر پیشرفت، تلاش خواهد کرد. امیدواریم مدیران و همکاران پارک با تمام توان، انرژی و تمام وقت فعالیت کنند تا در نهایت شاهد حرکت سریع و جهش قابل مشاهده در پارک باشیم. در این راستا دانشگاه هم با اختصاص کامل بودجه و تعامل و همکاری بی وقفه از برنامه های پارک علم و فناوری پشتیبانی می کند.
رئیس دانشگاه بر وجود کمیته داوری قوی برای گزینش و پذیرش گروه های فناور تأکید کرد و گفت: باید در پذیرش گروه های فناور بسیار سخت گیرانه عمل کرد تا سرمایه گذاری با درصد بالایی از توفیق به نتیجه برسد. در این خصوص وجود کمیته داوری قوی برای گزینش گروه های فناور ضروری است. پس از پذیرش نیز روند نظارت بر کار گروه ها باید پیگیری و به صورت دوره ای گزارش کار گرفته شود. این امر موجب خواهد شد که افراد و گروه های فناور که دارای ایده های بهتر بوده و به کار جمعی و تعهدات خود پایبند هستند، مورد حمایت قرار گیرند. غربالگری گروه های فناور باید با جدیت در هر سال انجام شود.
دکتر احمدی در پایان اظهار امیدواری کرد: با برنامه های سرپرست جدید و همکاری مشاوران و متخصصان پیشکسوت و البته تلاش مدیران تمام وقت، اقدامات خوبی در پارک صورت بگیرد. حضور بیش از 750 عضو هیأت علمی و دو هزار فارغ التحصیل سالانه در مقاطع تحصیلات تکمیلی یک سرمایه ی امید بخش برای دانشگاه و پارک علم و فناوری می باشد. درهای پارک به روی دانش آموختگان باز و فرصت رشد و ترقی برای این سرمایه های انسانی علاقمند و خلاق فراهم است.
دکتر ابراهیمی سرپرست پارک علم و فناوری نیز در بخشی از این نشست به بحث اشتغال اشاره کرد و گفت: بحث اشتغال و اهمیت آن در کاهش آسیب های اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی بر هیچکس پوشیده نیست و برنامه های مختلفی در اسناد بالادستی، دولت و وزارت علوم برای اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی طراحی شده است. یکی از سازمان هایی که به منظور تحقق این امر راه اندازی شدند، پارک های علم و فناوری می باشند که اولین پارک در اواخر دهه ی 70 تأسیس شد. هم اکنون 43 پارک و 200 مرکز رشد در سطح کشور فعالیت می کنند و حرکت بسیار جدی به سمت دانشگاه کارآفرین در جریان است.
وی از انعقاد قرارداد با شرکت ها، انجام تحقیقات سفارشی، ایجاد شرکت های زایشی، استفاده از آزمایشگاه های تحقیقاتی توسط شرکت ها و انجام آزمایشات سفارشی توسط پارک علم و فناوری به عنوان راه های افزایش درآمد و استقلال مالی دانشگاه نام برد و اظهار داشت: این موارد از جمله فعالیت های پارک است که منجر به درآمدزایی برای دانشگاه می شود از طرفی با ایجاد شرکت های زایشی و جذب فارغ التحصیلان در همان شرکت ها، میزان اشتغال دانش آموختگان هم افزایش می یابد که خود یک شاخص مهم در رده بندی دانشگاه هاست.
دکتر ابراهیمی بر لزوم ایجاد ارتباط بین پارک و جامعه تأکید کرد و گفت: جامعه باید برای حل مسائل به دانشگاه مراجعه کند و دانشگاه ضمن حل مشکلات، ثروت تولید می کند. برای ایجاد نقطه ی کانونی ارتباط دانشگاه و جامعه برنامه ی راه اندازی کافه کسب و کار ( کارآفرینی)، برگزاری دوره های آموزشی و ارائه مشاوره های تخصصی به اساتید و دانشجویان برای آشنایی بیشتر با فضا های صنعتی و نیمه صنعتی را مد نظر قرار دادیم. همچنین تعامل بیشتر با ارکان، معاونت های مختلف دانشگاه و دانشکده ها را بسیار لازم و ضروری می دانیم.
وی در ادامه ی تشریح برنامه های خود افزود: در ایجاد زیرساخت ها تمرکز بر سایت بابایی و استفاده از بودجه دولتی بود اما در برنامه جدید ایجاد مجموعه ای در اطراف پردیس مرکزی و استفاده از سرمایه گذاری شرکت های خصوصی مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا ایجاد واحدهایی برای واگذاری به شرکت ها و گروه های فناور در سایت پژوهش ( واقع در دانشکده کشاورزی) با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال پیگیری است. تا پیش از این تمرکز شرکت های موجود در پارک بر ایده هایی بود که از دانشگاه بیرون می آمد اما در دوره جدید برآنیم که با فعال کردن شرکت های تحقیق و توسعه در جوار دانشگاه، مسائل را وارد دانشگاه کنیم که این خود منجر به جذب دانشجویان و ایجاد شرکت های زایشی از شرکت های بزرگ می شود.
سرپرست پارک علم و فناوری مدرس در پایان به تغییر سیاست پذیرش و اداره ی واحدهای فناور اشاره کرد و گفت: ما ضمن پذیرش سختگیرانه تر، از واحد ها حمایت خواهیم کرد و این پشتیبانی فقط مادی نخواهد بود بلکه در حوزه ی مشاوره، آموزش، مسائل حقوقی، تسهیل ارتباط آنها با ارگان های دولتی و جذب سرمایه گذار برای شرکت ها و واحدهای فناور نیز اقدامات حمایتی انجام می دهیم.
در بخش دیگری از این نشست هم اندیشی دکتر یداللهی مدیر اجرایی و پشتیبانی پارک، کارآفرین برتر کشور و اولین مؤسس شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه تربیت مدرس به بیان تجربیات خود پرداخت و ضمن ارائه تاریخچه پارک مدرس، فرایند کارآفرینی، انواع دارای ها، فرایند تجاری سازی فناوری، انواع تحقیق، نقش تحقیق و نوآوری در توسعه و تجاری سازی، فرایند مدیریت فناوری، برخی مشکلات واحد های فناور در پارک را تشریح کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه از انگیزه قوی، اعتماد به نفس بالا، استقلال رای، اعتقاد داشتن به مشورت با صاحبنظران و متخصصین، خوشبینی و امیدواری، داشتن توان بالای تصمیم گیری، صبر و استقامت در برابر مشکلات، سخت کوشی و تلاش مداوم به عنوان برخی از خصوصیات یک کارآفرین موفق نام برد.
نشست هم اندیشی پارک علم و فناوری مدرس با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ به کار خود پایان داد.
1397/06/19