برگزاری همایش بین المللی فرصت‌های صادراتی فناور و دانش بنیان

همایش بین المللی فرصت‌های صادراتی فناور در کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان، 10 اردیبهشت 1403 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
این همایش به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان برگزار شد که در آن سفیر ازبکستان، برخی مدیران شرکت‌های فن‌آور و تعدادی از بازرگانان این کشور به عنوان مهمانان ویژه این همایش حضور داشته و نمایندگان حدود ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، پترو شیمی و غیره نیز از سراسر کشور در آن شرکت داشتند.
دکتر ابراهیم خدایار، معاونت توسعه منابع و سرمایه انسانی دانشگاه تربیت مدرس با حضور در این همایش ضمن خوشامد گویی و اعلام پیام دکتر دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: دانشگاه تربیت مدرس در راستای دولت خدمت‌گذار همواره در زمینه گسترش ارتباطات علمی و فناورانه با کشورهای همسایه همگام بوده و تمام توان خود را در این زمینه بکار خواهد گرفت تا از طریق دیپلماسی علمی همکاری‌های مشترک با کشورهای همسایه ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یکی از سه دانشگاه برتر در تمام حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و علمی است که گسترش فعالیت‌های علمی به منظور تعمیق روابط چند جانبه با سایر کشورها را در دستور کار خود دارد.
دکتر خدایار که در گذشته سابقه ۴ ساله رایزنی فرهنگی ایران در ازبکستان را بر عهده داشته است؛ تمایل و استقبال مردم ازبکستان برای گسترش روابط علمی با ایران را به دلیل اشتراک‌های فرهنگی، قابل توجه دانست.
دکتر حسین نادری منش، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس نیز به عنوان سخنران دیگر این همایش با اشاره به ویژگی دانشگاه‌های نسل اول تا چهارم خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های نسل اول، صرفا آموزشی بوده و از نسل دوم به بعد بخش پژوهشی در دانشگاه‌ها مورد تاکید قرار گرفت که خوشبختانه شروع به کار دانشگاه تربیت مدرس نیز از زمان آغاز همین دوران بود. در دانشگاه نسل سوم هم که از دهه ۹۰ شروع شد، کارآفرینی و پاسخگویی به نیاز جامع مطرح و در نهایت پارک‌ها شکل گرفتند.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۳ پارک دانشگاهی در کشور وجود دارد. از این تعداد،۱۰ پارک مربوط به ده دانشگاه برتر کشور است که پارک دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شریف جز پارک‌های برتر شناخته شده‌اند.
دکتر نادری منش از انتخاب پارک دانشگاه تربیت مدرس از سوی وزارت علوم برای تعامل با کشور ازبکستان خبر داد و افزود: امیدواریم از طریق این همایش و شناسایی بازار ازبکستان و توانمندی‌های آن،این تعاملات جدی‌تر شده و با انجام پروژه‌های مشترک، روابط تعمیق پیدا کند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس همچنین به توانمندی دانشگاه تربیت مدرس در نشر دانش و تعاملات میان کشورها اشاره کرد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس با وجود ۱۰ هزار دانشجوی ارشد و دکترا و بیش از ۸۰۰ هیأت علمی یکی از سه دانشگاه جامع برتر است و ما پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر ارتباط با پارک، همکاری دانشگاه ازبکستان با دانشگاه تربیت مدرس نیز شکل بگیرد تا به صورت بهینه‌ای از توانمندی دو کشور در زمینه علمی استفاده شود.
دکتر رضایی فر، رئیس مرکز همکاری‌های بین المللی وزارت علوم، نکاتی را در خصوص اهمیت دانش و تاثر گذاری آن در حوزه اقتصادی در نظام علم و فن آوری بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان را پشتیبانی می‌کنند. حضور شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آور می‌تواند فضای متفاوتی را برای رشد بازار اقتصادی محصولات مربوطه ایجاد کند.
وی ادامه داد: این همکاری مشترک میان پارک ایران و کشور ازبکستان مورد حمایت وزارت علوم بوده و ما آمادگی لازم برای ایجاد زیر ساخت‌ها در راستای تدوین سند مشترک میان دو کشور را داریم.
دکتر رضایی فر با تاکید بر نقاط مشترک فرهنگی میان ایران و ازبکستان تصریح کرد: اشتراکات فرهنگی میان دو کشور در حوزه‌های فرهنگی و تمدنی می‌تواند در حیطه تولیدات صنایع فرهنگی نیز تعریف شده و با توجه به توانمندی‌های این پروژه به صادارت فرهنگی نیز منتهی شود.
فریدالدین نصریوف، سفیر ازبکستان در این همایش طی سخنانی با تاکید بر اهمیت تجارت با ایران، از آمادگی و حمایت سفارت این کشور برای حضور شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و انجام فعالیت آنها در کشور ازبکستان خبر داد.
در بخش پایانی همایش رئیس اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان به بررسی فرصت‌ها و موانع صادراتی میان دو کشور پرداخت.
پس از اتمام سخنرانی‌ها، مهمانان از توانمندی‌ها و برخی محصولات ارائه شده در غرفه‌های مربوط به تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان بازدید کردند.