برگزاری نشست معرفی فعالیت های پارک علم و فناوری و مرکز نوآوری و شتابدهی مدرس

نشست صمیمی مدیران پارک علم و فناوری مدرس با اعضای هیأت علمی جوان دانشگاه، 16 بهمن ماه در سالن جابربن حیان برگزار شد.
این نشست به مناسبت فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور ترویج فرهنگ کارآفرینی و معرفی فعالیت‌های پارک دانشگاه تربیت مدرس به ویژه مرکز نوآوری و شتابدهی(شتابدهنده مدرس) به اعضای هیأت علمی برگزار شد که در آن اساتید و اعضای هیأت علمی از دانشکده‌های مختلف و کارآفرینان موفق پارک حضور داشتند.
در ابتدای این نشست دکتر حسین نادری منش، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس ضمن تبریک ایام دهه فجر و گرامی‌داشت یاد شهدا و امام راحل(ره) با تشریح دانشگاه‌های نسل یک تا چهارم خاطر نشان کرد: از آنجایی که دانشگاه تربیت مدرس دانشگاه تحصیلات تکمیلی است، از همان ابتدا به عنوان دانشگاه نسل دوم کار خود را شروع کرد و به طور جدی از سال ۸۰ وارد بخش پژوهش شد. طبق آمار، در سال ۸۱ کل مقالات دانشگاه در طول یک سال ۸ مقاله بود اما در حال حاضر روزی بیش از ده مقاله در دانشگاه تولید می‌شود و این نشان می‌دهد در این ۲۰ سال از نظر پژوهشی پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی یا ریل گذاری برای پژوهش از سال ۹۰ آغاز شده تصریح کرد: دهه ۹۰ زمانی بود که دانش ما در دانشگاه‌ها وارد بازار شد و اکثر پارک‌های دانشگاهی در این دهه شکل گرفتند.
دکتر نادری منش افزود: پارک‌ها در دانشگاه‌هایی شکل می‌گیرد که پتانسیل علمی بالایی داشته باشند. از میان کل دانشگاه‌های کشو،ر ۱۳ پارک دانشگاهی علم و فناوری داریم که دانشگاه تربیت مدرس بین ۳ تا ۵ دانشگاه اول قرار دارد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد دانشگاه‌ها باید به سمت نسل چهارم بروند؛ یعنی نه تنها کار آفرین باشند بلکه تولیدات آنها باید پاسخگوی نیاز جامعه نیز باشد.
وی با اشاره به ضرورت فعالیت هدفمند اساتید در زمینه پژوهش یادآور شد: اساتید باید موضوعات جدی و چالش‌هایی که در هر رشته وجود دارد، شناسایی کرده و در تبدیل انها به موضوعات کارآفرینی و تامین نیاز جامعه، با پارک علم و فناوری همکاری کنند.
دکتر نادری منش با اشاره به اینکه از میان ۹۰ نفر که از طرف پارک به صنعت معرفی شدند، ۲۰ درصد آنها نسبت به میانگین کل کشور در صنعت جذب شدند گفت: دانشگاه تربیت مدرس جزء دو پارک اول در ارسال افراد به شرکت‌ها قرار دارد. علاوه بر آن حمایت‌هایی هم از پایان نامه‌ها و رساله‌ها در طرح رویش هسته‌های فناور انجام می‌شود.
وی افزود: در کل دو نوع پارک استانی و دانشگاهی وجود دارد که اولی نیازهای صنعت را به دانشگاه معرفی کرده و نوع دوم دانش‌های انباشته شده در دانشگاه را به سمت صنعت سوق می‌دهد که ما با هر دو نوع پارک همکاری می‌کنیم اما توان اصلی ما جذب دانشجویان و اساتید است.