مراسم روز بین الملل دانشگاه تربیت مدرس

برگزاری مراسم روز بین الملل دانشگاه تربیت مدرس

مراسم روز بین الملل دانشگاه تربیت مدرس و دومین گردهمایی دانشجویان بین المللی سه شنبه 30 آبان در سالن اجتماعات شهید چمران دانشگاه برگزار شد.

    در این مراسم دکتر نادری منش رئیس پارک علم‌وفناوری تربیت مدرس به نمایندگی از رئیس دانشگاه به حاضرین خیرمقدم گفت و سخنان خود را با بیان برخی ویژگی های دانشگاه تربیت مدرس آغاز کرد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی کشور است و در طول چهل سال فعالیت، بسیاری از اساتید و مدیران آموزش عالی کشور از این دانشگاه دانش آموخته شده و قدم در راه خدمت گذارده اند.

می توان گفت دانشگاه تربیت مدرس با پرورش اساتید برجسته در بعد آموزشی و با تربیت مدیران اجرایی و سیاسی از نظر اداری-اقتصادی در کشور نقش مهمی داشته است و امیدواریم این نقش را در منطقه نیز ایفا کنیم.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران مشغول تحصیل هستند که این آمار از روند افزایشی قابل ملاحظه ای برخوردار است. ظرفیت دانشگاهای برتر ایران در جذب دانشجو ی بین المللی افزایش یافته و آن ها در سطح منطقه شناخته شده هستند.
دکتر نادری منش در ادامه نسل های دانشگاهی را تشریح کرد و گفت: نسل اول دانشگاه‌ها، نسل آموزشی بودند و اغلب دانشگاهای کشور از قبل از انقلاب تا دهه ۶۰ و ۷۰ ماهیت آموزشی داشتند. نسل دوم، دانشگاه‌هایی هستند که بر پژوهش تمرکز دارند و دانشگاه تربیت مدرس ذاتا نسل دوم بود. شکل گیری این دانشگاه‌ها در دهه ۸۰ آغاز شد. نسل سوم، دانشگاه‌های کارآفرین هستند که به اشتغال و آینده شغلی و کارآفرینی دانشجو می اندیشند.  در دهه ۹۰ با رشد ظرفیت های دانشگاهی، آن ها به سمت کارآفرینی حرکت کرده و فکر فراهم کردن زمینه های اشتغال دانشجویان پیش آمد.نسل چهارم، دانشگاه‌هایی هستند که علاوه بر کارآفرینی پاسخگوی نیازهای جامعه و کشورشان هستند و به دنبال حل مسائل کشور و جهان می روند. در حال حاضر دانشگاه تربیت مدرس با دارابودن مرکز رشد، پردیس و پارک علم و فناوری، دانشگاه نسل چهارم محسوب می شود.نسل پنجم، دانشگاه تمدن ساز و حکمت آفرین است که علاوه بر پاسخگویی به جامعه، با ریل گذاری برای ارزش های اعتقادی و فرهنگی خود، باعث رشد و توسعه هویت ملی و فرا ملی می شوند. این دانشگاه‌ها با خلاقیت و فناوری های نو در برخی رشته ها، به جهت دهی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می پردازند.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه خاطر نشان کرد: ما در دانشگاه تربیت مدرس تنوع بالایی از رشته ها را داریم و با وجود بودجه چندین برابر کمتر از دانشگاه های مطرح جهان، دانشجویان خوبی تربیت می کنیم که برخی از همان دانشگاه‌ها به دنبال جذب آن ها هستند.
وی خطاب به دانشجویان غیرایرانی رشته زبان و ادبیات فارسی گفت: زبان فارسی گنجینه ارزشمندی است که در جهان مشابه و مانندی ندارد. زبانی که از عمر متون ادبی آن بیش از هزار سال گذشته اما مردم عصر حاضر به خوبی قادر به خواندن و فهم آن متون هستند، زبانی غنی و چند لایه است که نظیر ندارد.