حضور رئیس پارک در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در روز پنج‌شنبه دهم شهریورماه سال جاری با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد.
در این اجلاس که رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، دکتر حسین نادری منش حضور داشتند، پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، ادامه اجلاس در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

خبر وزیر علوم درباره فعالیت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: در ابتدای سخن، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهیدان به‌ویژه شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر، حضور حضرت‌عالی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را مغتنم دانسته و می‌ستاییم. خداوند بزرگ را شکر گذاریم که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه استقلال سیاسی، آزادی و جمهوری اسلامی، شاهد پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در همه عرصه‌ها هستیم.

وی افزود: همان‌گونه که استحضار دارید، در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود که معادل تعداد دانشجویان دکتری کشور در حال حاضر است. اکنون حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل در کشور وجود دارد. ۳۰ درصد کل دانشجویان، تحصیلات تکمیلی هستند. تولید علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار 110 هزار مقاله بوده که از این تعداد، حدود 78000 مقاله در مجلات تحت نمایه بین‌المللی منتشرشده است که منجر به کسب رتبه 15 در تولید علم جهان شده است. بیش از ۳۵ درصد از این مقالات با مشارکت محققان و دانشمندان بین‌المللی انجام‌شده است که این واقعیت، حکایت از مرجعیت، مقبولیت و دیپلماسی علمی موفق دانشمندان، استادان و دانشجویان کشورمان و توانمندی آن‌ها در عبور از مرزهای جغرافیایی و سیاسی و دستیابی به افق‌های جدید علم و علوم نوپدید دارد.

زلفی‌گل ادامه داد: با برنامه‌ریزی و تدبیر علمی حوزه معاونت پژوهشی در طی یک سال گذشته، ۱۸ مجله علمی تحت نمایه بین‌المللی قرار گرفتند، این در حالی است که در طی چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمایه بین‌المللی قرارگرفته بود. وظیفه خویش میدانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و یاوران علمی که جهادگران عرصه علم و فناوری هستند، خدا قوت و دست‌مریزاد عرض کرده و تلاش ایشان را بستایم.

وزیر علوم عنوان کرد: از طرف دیگر توجه به تحقیقات کاربردی نیز مدنظر دانشگاهیان بوده است. در سال 1400 مبلغ قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، از مرز 41 هزار میلیارد ریال عبور کرد. در این راستا سامانه نظام ایده‌ها و نیازها تأسیس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد. انتظار می‌رود که این سامانه بتواند حلقه واسطی هوشمند، برای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد.

وی گفت: در راستای تحقیقات توسعه‌ای و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش، ساختار سازمانی وزارت عتف بازآرایی و معاون فناوری و نوآوری، برای مدیریت هدفمند پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد تأسیس شد. خوشبختانه در طی سال گذشته بیش از ۲۵ هزار شغل در واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری ایجاد شد.

وزیر علوم بابیان اینکه در راستای تحقق آموزش هدفمند، شاگرد پروری و نوآوری فرهنگی، بازنگری نظام سنجش و انگیزش نیز، مدنظر قرار گرفت، گفت: ازآنجایی‌که آموزش پژوهش- محور، پژوهش آموزش- محور و مهارت محور نمودن آموزش، پیش‌نیاز افزایش کار آمادگی دانش‌آموختگان دانشگاهی است، بازنگری در نوع سیاست‌گذاری ارکان آموزش اعم از یاد دهنده، یادگیرنده و محتوا در حال اجراست. امید است که با خرد جمعی جامعه دانشگاهی بتوانیم به سمت تحقق دانشگاه حکمت بنیان و تمدن ساز، گام‌های مؤثری برداریم. برنامه‌ریزی برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی هم در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.

وی ادامه داد: اگرچه برای تقویت علوم پایه و علوم انسانی، عزمی فرا بخشی لازم است، در این راستا مرکز هماهنگی آموزش و پژوهش قرآنی و علوم انسانی در وزارت عتف و کارگروه تقویت علوم پـایه ایجادشده که در حال انجام‌وظیفه سـازمانی خویش هستند.

به گفته وزیر علوم، در سال گذشته افزایش بهره‌وری در نظام اداری وزارت عتف نیز موردتوجه قرار گرفت. ایجاد درگاه خدمات الکترونیکی، اتوماسیون اداری قابل رصد و شفاف، به‌گونه‌ای که هر ذینفع بدون حضور فیزیکی بتواند، هرلحظه تقاضای اداری خویش را رصد کند و مدیران فرادستی به‌صورت لحظه‌ای، بتوانند کارکنان و مدیران خویش را ارزیابی کنند. در راستای ارائه خدمات علمی و فناوری به صنعت و جامعه و تحقیقات نیاز- محور، تأسیس سامانه «درگاه آشنایی با نخبگان و دانشمندان» نیز در دست اقدام است.

زلفی‌گل اظهار داشت: توجه به جغرافیای اوقات فراغت دانشجویان و حمایت از تشکل‌های اسلامی، انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و صنفی، هیأت‌های مذهبی ازجمله وظایف اصلی دیگر، در دانشگاه‌ها است. در این راستا، به اختصاص 3 درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها، برای امور فرهنگی مذکور تأکید شده است. نسبت ۳ به ۱ ساعات اوقات فراغت دانشجویان نسبت به ساعات کلاس‌های رسمی آموزش، فرصتی مناسب برای، آموزش حرفه‌ای، افزایش نشاط و درک اجتماعی و سیاسی، خدمات مشاوره‌ای و فعالیت‌های اجتماعی و مذهبی دانشجویان عزیز است که نباید رؤسای دانشگاه‌ها از آن‌ها غافل باشند.

وی افزود: خوشبختانه به یمن سفرهای پر خیروبرکت جنابعالی به‌تمامی استان‌های کشور که مورد تأیید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نیز قرار گرفت، بخش آموزش عالی هم بهره شایسته‌ای را برده و خواهد برد. از طرف جامعه فرهیخته دانشگاهی، بابت اختصاص 58 هزار میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز 700 هزار مترمربع پروژه‌های نیمه‌تمام مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وابسته به وزارت عتف، نهایت تقدیر و تشکر راداریم. یقیناً با حمایت ویژه جنابعالی از پروژه‌های نیمه‌تمام، در سال‌های آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری، فرهنگی، ورزشی و رفاهی در مؤسسات آموزش عالی خواهیم بود.

وی ادامه داد: رؤسای مؤسسات آموزش عالی، جهت تحول در عرصه‌های علوم، تحقیقات و فناوری باید تلاش در جهت تحقق برنامه‌های تحولی دول در بخش آموزش عالی و برنامه تقدیمی این‌جانب به مجلس شورای اسلامی، استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق تازه تأسیس؛ علوم، تحقیقات و فناوری، عملیاتی کردن بیمه پژوهش و فناوری، بر اساس آیین‌نامه تولید دانش‌بنیان مربوط به وزارت عتف که اخیراً در هیأت محترم دولت مصوب شده است و حاکم شدن ارزش‌های انقلاب بر محیط دانشگاه‌ها، مطابق راهبردهای موجود در سند دانشگاه اسلامی را موردتوجه قرار دهند.

به گفته وی، پیگیری اختصاص درصد مصوب سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی در برنامه توسعه ششم، ارزشیابی مدیران بر اساس میزان عملیاتی کردن برنامه راهبردی مصوب هیأت‌امنای هر دانشگاه و برنامه تحولی دولت مردمی، تلاش در جهت کسب حمایت فرا بخشی برای مهارت- محور کردن آموزش، زیرا برای کسب مهارت، حضور دانشجویان عزیز در وزارتخانه‌ها و صنایع مختلف ضروری است، اولویت دادن به پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش عمرانی، اختصاص اعتبارات به مؤسسات آموزش عالی بر اساس سرانه دانشجو و استاد، نرخ خدمات محلی، بهره‌وری و قیمت تمام‌شده و میزان خدمات رفاهی، ورزشی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و استفاده از اختیارات قانونی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در سیاست‌گذاری، تأمین مالی و نظارت بر فعالیت‌های این حوزه هم از دیگر وظایف رؤسای مؤسسات آموزش عالی است.
عملیاتی کردن آیین‌نامه دانش‌بنیان مصوب دولت در حوزه وزارت عتف، استفاده از ظرفیت‌ قانون‌های جهش تولید و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برنامه‌ریزی و حمایت برای زایش و رویش، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان، در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هم ازجمله مسائل مورد تأکید وزیر علوم در این مراسم بود.

زلفی‌گل در پایان از جامعه فرهیخته دانشگاهی و شما رؤسای مؤسسات آموزش عالی که آموزش حضوری را با شورونشاط، آغاز کردند تشکر کرد و گفت: اعلام می‌دارم که سال تحصیلی 1401 – 1402 کاملاً حضوری است، انتظار می‌رود که از بسترها، شیوه‌ها و تجربیات تدریس مجازی، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نیز، برای تفهیم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس‌های حضوری، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرین، برگزاری همایش‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی و پر کردن ساعات فوق‌برنامه دانشجویان عزیزمان، نهایت بهره‌برداری شود.

وی افزود: یادمان باشد که آینده داران و آینده‌سازان میهن اسلامی به‌عنوان امانت ملت شریف ایران به ما دانشگاهیان سپرده می‌شوند، فرصت خدمت به نسل‌های آینده را غنیمت بدانیم و نسل‌های عالم‌تر، عاقل‌تر و داناتر را به جامعه خویش تقدیم کنیم. رمز موفقیت آموزش مؤثر نسل جوان امروز، درگرو عشق، حلم، محبت و مدارا نهفته است.

جزئیات ساخت ماهواره آیات اعلام شد

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، دکتر حسن زمانیان در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها ضمن گرامیداشت یاد شهدای هفته دولت گفت: یکی از کارکردهای نظام جمهوری اسلامی ایران الگوسازی است، ما در زمینه‌های مختلف الگو داریم، حاج قاسم، شهید چمران، شهید بهشتی، شهدای هسته‌ای و تمام شهدای ما الگو هستند و شهید رجایی نیز یک الگوست، الگوی خدمتگزاری است و درواقع هفته دولت را باید هفته خدمتگزاری دانست، دولت آقای رئیسی نیز در یک سال گذشته در شرایط خاص سفرهای استانی زیادی داشته و وزیر علوم در یک ماه گذشته به سه استان سفرکرده که نشان می‌دهد دولت سیزدهم دولتی خدمتگزار است و یاد دولت شهید رجایی را زنده می‌دارد و بوی دولت شهید رجایی از این دولت به مشام می‌رسد و ما افتخار می‌کنیم که در این دولت مردمی تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: این سازمان با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1359 آغاز به کارکرده و به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی و ملی در عرصه تولید تکنولوژی و محصول صنعتی سابقه بسیار درخشانی دارد، ما در این سازمان 7 پژوهشکده و تعداد زیادی آزمایشگاه مرجع داریم، در این سازمان تکمیل زنجیره ایده تا محصول بسیار مشهود است و 140 شرکت فناور در این سازمان است.

زمانیان بابیان اینکه پژوهشکده‌ها فناوری را در اختیار شرکت‌های فناور قرار می‌دهند و شرکت‌ها محصول را تولید می‌کنند، گفت: پژوهشکده‌ها و شرکت‌ها یک رابطه دوطرفه دارند، اگر شرکت‌ها نیازی داشته باشند عزیزان ما در پژوهشکده‌ها این نیازها را برطرف می‌کنند و وسایل موردنیاز شرکت‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از ساخت ماهواره آیات خبر داد و گفت: این سازمان برنامه‌های بزرگی دارد، با توجه به تجربه ساخت ماهواره مصباح، ماهواره‌ای در پژوهشکده این سازمان در حال ساخت است که ماهواره‌ای برای پیش‌بینی زلزله است، به‌زودی با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این ماهواره را به سرمنزل مقصود می‌رسانیم.

وی گفت: ساخت آزمایشگاه‌هایی در حوزه‌های شیمی و ایزوتوپی هم در دست اقدام داریم، همچنین در نظر داریم تمام امور مربوط به تحقیق و توسعه شرکت‌های فناور کشور را بر عهده بگیریم.

زمانیان اظهار داشت: با توجه به امکانات آزمایشگاهی که در سازمان داریم اعلام آمادگی می‌کنیم که تحقیقات مشترکی با تمام دانشگاه‌های کشور داشته باشیم.

40 درصد از داوطلبان کنکور امسال انتخاب رشته نکردند

معاون آموزشی وزارت علوم، دکتر قاسم عمو عابدینی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور با تأکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید تمام مقاطع تحصیلی حضوری است، گفت: هیچ دوره و برنامه‌ای برای مجازی بودن دانشگاه‌ها نداریم.

وی بابیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از داوطلبان کنکور امسال انتخاب رشته نکرده‌اند، گفت: ما در طرح تحول آموزشی دنبال نظام جامع آموزش هستیم در رشته‌های مختلف مانند نظام جامع آموزش کشاورزی، رئیس‌جمهور هم بر این نظام تأکید دارند.

معاون آموزشی وزارت علوم با تأکید بر اینکه دانشجویان ما انتظار دارند که آموزش خوبی داشته باشند، گفت: دانشجوها باید در شرایطی قرار گیرند که آینده شغلی آن‌ها تضمین شود.

وی با تأکید بر اینکه باید سعی در آرامش بخشی داشته باشیم و تحول ایجاد کنیم، گفت: ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس طرح تحول صورت می‌پذیرد و دانشگاه‌ها باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

عموعابدینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: استاد محوری، نظام جامع آموزش، برنامه محوری به‌جای گروه‌محوری، توجه به رشته‌های بین‌رشته‌ای، مأموریت گرایی، کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته برای نخبگان و بورس صنعت آور از اقدامات اصلی است.

وی بابیان اینکه رتبه‌بندی اساتید در حال تغییر است، گفت: با حضور اساتید صاحب‌تجربه و با توجه به شاخص‌ها شبکه نخبگی در حال شکل‌گیری است.

عموعابدینی بابیان اینکه یکپارچه‌سازی آموزش در برنامه تحول در دست بررسی است، گفت: دروس باید حرفه‌ای و نظری شوند و برنامه جدیدی در این زمینه در حال بررسی است.

قول وزیر علوم برای رفع مشکلات خوابگاهی دانشجویان در سال تحصیلی جدید

همچنین محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس رؤسای دانشگاه برگزار شد تا هماهنگی‌های لازم را با رؤسای دانشگاه‌ها انجام دهیم تا سال تحصیلی جدید را به‌خوبی آغاز کنیم.
وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: رئیس‌جمهور برافزایش بهره‌وری در نظام آموزش عالی و اعتماد به دانشگاه‌ها برای ارتباط با صنعت تأکید کرد و هرگونه سرمایه‌گذاری برای تولید فناوری را بهترین نوع هزینه کرد دانست.

وزیر علوم درباره عملکرد وزارت علوم درباره اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ما ابتدا اولویت‌های وزارت علوم را در این حوزه ترسیم کردیم، مرجعیت ایران در حوزه دیپلماسی علم و فناوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش در این حوزه از اولویت‌های ماست و در این حوزه برنامه‌های خود را اعلام کردیم اما تحقق اهداف در حوزه نقشه علمی کشور یک عزم فرا بخشی نیاز دارد به‌عنوان‌مثال درصدی که از تولید ناخالص داخلی باید صرف پژوهش می‌شد انجام‌نشده و زیرساخت‌ها فراهم نشده است.

زلفی گل گفت: با سفرهایی که ریاست جمهوری به استان‌ها داشته و دستوراتی که صادرشده دغدغه‌های ما در این حوزه کم شده است، امیدوارم در مهروموم‌های آینده شاهد افزایش سرانه خدماتی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان باشیم.

وزیر علوم اظهار داشت: ریاست‌جمهور در افتتاحیه این اجلاس تأکید کردند که بر اساس زمان‌بندی دانشگاه‌ها زمین‌هایی را به پارک‌های علم و فناوری اختصاص می‌دهند، اگر امروز این زمین‌ها را به موارد دیگری اختصاص دهیم در آینده مجبور می‌شویم برنامه توسعه دانشگاه را در جای دیگری انجام دهیم که هزینه بیشتری به ما تحمیل می‌شود، رئیس‌جمهور تأکید کرد که وزارت مسکن و شهرسازی برای خوابگاه‌های متأهلی و ساخت مساکن برای اساتید جوان همکاری کنند.

وی درباره عمده‌ترین چالش برای بازگشایی دانشگاه‌ها گفت: بحث خوابگاه‌های خودگردان چالش ما است، موظف هستیم به فکر خوابگاه دانشجویان باشیم و برنامه‌ریزی کردیم بتوانیم خوابگاه موردنیاز دانشجویان را تأمین کنیم.

افزایش شهریه دانشجویان شبانه فرمول خاصی دارد که هیأت‌امنای هر دانشگاه با توجه به هزینه‌های تمام‌شده و نرخ خدمات محلی تعیین می‌کنند که زیاد نیست و هر دانشگاه در هیأت‌امنای خودش تصمیم‌گیری می‌کند، بین 20 تا 40 درصد افزایش است.

وزیر علوم درباره افزایش حقوق اساتید نیز اظهار داشت: برای افزایش حقوق نیاز به قانون مجلس داریم این مسئله دست ما نیست البته پیگیری می‌کنیم و سعی داریم با وزارتخانه و سازمان‌های متولی به وضعیت معیشت اعضای هیأت علمی توجه داشته باشیم.

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها تا شنبه دوازدهم شهریورماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ادامه دارد.

1401/06/11