نشست مجازی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان محترمشان با رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور به‌منظور بحث و بررسی دستاوردهای پارک‌ها در مبارزه با بیماری کویید-19

روز دوشنبه مورخ 25 فروردین‌ماه 99 نشست مجازی وزیر علوم و معاونان با رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور با موضوع بحث و بررسی دستاوردهای پارک‌ها در مبارزه با بیماری کویید- 19 برگزار شد.
این نشست مجازی با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وی با تلاوت قرآن کریم شروع شد و دکتر مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری در ابتدا محورها و اهداف نشست را تشریح کردند.
این نشست مجازی آنلاین با سخنرانی دکتر غلامی و ارائه دکتر کشمیری، مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، ادامه یافت و پس‌ازآن رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور دستاوردها و برنامه‌های خود را در خصوص مبارزه با بیماری کووید -۱۹ ارائه کردند.

بخشی از سخنان دکتر منصور غلامی در این نشست مجازی به شرح زیر است:

  • ارزیابی وزارت علوم از اقدامات پارک‌ها در ماه‌های اخیر حاکی از توفیقات نسبی بوده و امیدواریم بیش‌ازپیش بتوانیم تهدید پیش‌آمده برای کشور را به فرصت تبدیل کنیم.
  • پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها بایستی تأثیر خودشان را در همکاری و کمک به بخش‌های مختلف صنعت و فناوری به‌خصوص در تبدیل دانش به فناوری نشان بدهند. انتظار جامعه هم این است که صحنه فناوری کشور بیش از همه در اختیار پارک‌های علم و فناوری باشد.
  • آثار تعداد زیادی از دستاوردهای ارزشمند شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور، در سطح جامعه نمود پیداکرده است؛ پارک‌های علم و فناوری کشور توانستند در شرایط فعلی، تهدیدی که برای سلامتی مردم ایجادشده بود را در زمینه‌های مختلف تخصصی شرکت‌های مستقر در خود به فرصت تبدیل کنند.
  • شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند با چابکی مورد انتظار، به سمت تأمین نیازهای فوری تغییر مسیر داده و زمینه فعالیت خود را عوض کنند چراکه دستاوردهای اخیر بیش‌ازپیش نشان داد که شرکت‌های دانش‌بنیان سراسر کشور هم درزمینه توانایی‌های علمی و هم درزمینه چابکی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.
  • تقاضای من از پارک‌های علم و فناوری آن است که این دستاوردها را برای آگاهی بیشتر مردم به‌خصوص در استان‌ها منتشر و در اختیار رسانه‌ها بگذارند.
  • تأمین منابع نیز دستور اولیه از سوی رئیس ‌جمهوری محترم صادرشده تا منابع بیشتری تأمین شود. همچنین رئیس‌ جمهوری دستور دادند نشست وبینار دیگری با حضور ایشان داشته باشیم تا پارک‌ها بتوانند دستاوردها و نیازهای خود را به‌صورت مستقیم با ایشان در میان بگذارند.
  • اقدامات پارک‌های علم و فناوری جدای از شرایط خاص کنونی باید در قالب کمک به جهش تولید در سال جاری سازمان‌دهی شود.
  • دستاوردهای ماه‌های اخیر و دیگر اقدامات پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها باید در مسیر هدف تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری یعنی جهش تولید تنظیم شود.
  • امیدوارم در پایان سال به درجه‌ای از تولید برسیم که بتوانیم محصولات تولیدشده در کشور را به دیگر کشورها صادر کرده و بیش‌ازپیش سهم خود را در اقتصاد جهانی کسب کنیم.

99/01/25