گزارش عملکرد پارک علم و فناوری مدرس

گزارش عملکرد پارک علم و فناوری مدرس در نشست شورای دانشگاه

در نشست شورای دانشگاه 4 دی ماه،‌ گزارشی از اقدامات و عملکردهای پارک علم و فناوری مدرس ارائه شد.
    دکتر نادری منش با اشاره به اهمیت نقش پارک های دانشگاهی در دانشگاههای نسل چهارم اظهار داشت: بدون شک دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاههای نسل 4 است که بعد از سال 1400 کشور ما به آن ورود کرده است و این دانشگاه از مرحله آموزش، ‌پژوهش و کارآفرینی به خوبی گذشته و وارد مرحله پاسخگویی به نیاز اجتماعی شده است و در این راستا نیاز داخلی کشور در نوع دانشی که خلق می کند لحاظ می شود. در این فضا باید پارک های دانشگاهی نیز شکل بگیرد و در حال حاضر در کشور 13 پارک دانشگاهی وجود دارد که یکی از ابزارهای جدی توسعه و رشد خواهند بود.
رئیس پارک علم و فناوری مدرس به وظایف مهم پارک ها اشاره و تقویت زیست بوم کارآفرینی دانشگاه، ‌تجاری سازی دستاوردهای فناورانه و بسترسازی بلوغ شرکت های فناور و دانش بنیان را از جمله این وظایف عنوان کرد.
وی گفت: پارک دانشگاه تربیت مدرس رتبه اول پارک های دانشگاهی را از نظر تنوع و ایجاد زیرساخت ها دارد و از نظر ساختاری پارک علم و فناوری مدرس؛ مرکز کارآفرینی،‌ مرکز شتابدهی و مرکز رشد را ایجاد نموده است .
دکتر نادری منش تصریح کرد: از 170 شرکت حاضردر پارک علم و فناوری مدرس،‌59 شرکت از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه تاسیس شده اند و تعداد شرکت های زایشی مستقر در موسسات نیز 31 مورد بوده است. در حال حاضر 60 شرکت شامل 29 مرکز شد و 31 موسسه در پارک مستقر هستند .
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه یادآور شد: 1915 نیروی انسانی در واحدهای فناوری پارک مشغول به فعالیت هستند که 1470 نفر از آنها به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند.
میزان درخواست برای پذیرش در یک مجموعه را نشان از روند رو به رشد آن توصیف کرد و گفت: در حال حاضر درخواست های متعددی برای استقرار در پارک وجود دارد که در مجموع 210 نفر متقاضی این امر هستند. و هم اکنون 61 شرکت مستقر و 12 شرکت غیر مستقر در پارک داریم.
دکتر نادری منش با اشاره به ارتقای پارک علم و فناوری مدرس به پارک های در حال توسعه خاطر نشان ساخت: 3 مرحله برای پارک ها در نظر گرفته شده است که شامل پارک های در حال تاسیس،‌ در حال توسعه و توسعه یافته می باشد و پارک علم و فناوری مدرس به عنوان اولین پارک دانشگاهی کشور توانست به پارک در حال توسعه ارتقا یابد.
وی افزود: همچنین پیرو تفاهم نامه با وزارت بهداشت،‌ پارک علم و فناوری مدرس به عنوان تنها پارک دانشگاهی با عنوان پارک سلامت، مجوز فعالیت با وزارت بهداشت را دریافت کرد و تنها پارک دانشگاهی کشور است که با وزارت خانه های علوم و بهداشت همکاری دارد.
رییس پارک علم و فناوری مدرس تصریح کرد: در راستای فعالیت های زیست بوم کارآفرینی مدارس کارآفرینی از سوی پارک فعال شد و این مدارس در قالب سه طرح الف ( با همکاری دانشکده مهندسی صنایع) ،‌ب ( با همکاری دانشکده مدیریت و اقتصاد) و ج ( با همکاری دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی) ویژه دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاه های کشور برنامه ریزی و اجرا شد.
وی به طرح رویش هسته های فناور اشاره کرد و گفت: در این طرح بیش از 130 پایان نامه و رساله دانشجویان مورد حمایت قرار گرفت و در طرح دستیار فناوری که دانشگاهیان را به شرکت های مختلف معرفی کردیم، 15 درصد توانستند جذب شرکت ها شوند که آمار بسیار خوبی است.