• پارک سیلیکون اوسیس دوبی

بازدید از پارک سیلیکون اوسیس دبی در راستاي ايجاد و توسعه روابط بين‌الملل پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

بازدید از پارک سیلیکون اوسیس دبی در تاریخ هشتم فوریه 2019 توسط مدیر مؤسسات پارکی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. بر اساس گزارش مدیر مؤسات پارکی، این پارک به‌صورت ویژه از دو بخش Detect و Silicon تشکیل شده است. وظیفه بخش Detect با تطبیق مدل پارک‌­های ایران، جذب ایده‌­های خلاق و هدایت موثر آن‌ها در دوره پیش‌رشد و رشد است. ارائه خدمات در Detect در سه پکیج که هزینه آن به‌صورت سالانه دریافت می‌­شود، صورت می­‌پذیرد. کلیه خدمات پارکی شامل تجاری‌سازی، شتاب­‌دهی و غیره، توسط این هزینه دریافتی پوشش داشته می­‌شود. طی جلسه برگزار شده با مدیران این پارک مشخص شد که در حال حاضر حدود 800 شرکت در این بخش فعال بوده و در خصوص قیمت و خدمات این مجموعه توضیحاتی ارائه شد. همچنین تأکید شد که کلیه این خدمات برون سپاری شده و توسط شرکت‌­های خارجی یا چند ملیتی انجام می‌شود.

پارک سیلیکون اوسیس دوبی

حداکثر حضور شرکت‌­ها در بخش Detect پنج سال است که البته در صورت رسیدن شرکت‌­ها به معیارهای پارک، شرکت­‌های مذبور به بخش سیلیکون پارک هدایت می‌­شوند. بخش سیلیکون به نوعی بخش پارکی تلقی شده که شرکت‌­های توسعه یافته در این بخش مستقر می­‌شوند و در حال حاضر حدود 5000 شرکت در این بخش مستقر بوده و مهم­ترین وظیفه خدمات پارکی در بخش سیلیکون، جهانی‌سازی تجارت شرکت­‌ها بوده و برای این منظور پارک از منابع نرم‌افزاری همچون مشاوران تجارت بین‌الملل و منابع سخت‌افزاری همچون ناحیه منطقه آزاد تجاری خود در دفاتر مستقر پارک در کشورهایی همچون آمریکا بهره می‌گیرد.

پارک سیلیکون اوسیس دوبی

پارک سیلیکون دبی به‌صورت منطقه آزاد اقتصادی بوده و در برنامه توسعه خود در حال ساخت شهر سیلیکون است که شامل کلیه زیرساخت‌­های شهری همچون دانشگاه، مدارس، بیمارستان، خانه­‌های مسکونی ویلایی، آپارتمانی و … است. طراحی منحصر به فرد این پارک و شهر هوشمند در حال ساخت عاملی مهم در جذب شرکت­‌های خارجی برای استقرار در این بخش در مقایسه با مناطق آزاد تجاری دبی همچون منطقه جبل علی است. پارک مذبور قابلیت پذیرش کلیه استارت‌آپ­‌ها در هر حیطه تکنولوژی را دارد و از جمله نقاط قوت آن پرسنل جوان بخش مدیریتی آن با ریسک­‌پذیری بالاست که توجه ویژه‌ای به خلاقیت و نوآوری دارد.