مجمع پارک‌های علم‌وفناوری دانشگاهی کشور به میزبانی دانشگاه تربیت مدرس

مجمع رؤسای پارک‌های علم‌و‌فناوری دانشگاهی کشور با حضور دکتر رضایی‌فر سرپرست معاونت‌وفناوری و نوآوری وزارت علوم در تاریخ 22 مرداد در ساختمان ستادی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر حسین نادری‌منش، رئیس پارک علم‌وفناوری دانشگاه تربیت مدرس در این نشست اظهار داشت: پارک‌ها نقش مهمی در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه دارند و باید دانشگاه‌ها وارد میدان شوند.
وی با بیان تفاوت‌های پارک‌های استانی وپارک‌های دانشگاهی یادآور شد: پارک‌های دانشگاهی دانش انباشته شده در دانشگاه را به سمت صنعت سوق می‌دهند و پارک‌های استانی نیاز صنعت را به سمت دانشگاه می آورند که باید نقش هر یک به درستی دیده شود.
در ادامه دکتر رضایی‌فر سرپرست معاونت فناوری‌و‌نوآوری وزارت علوم تصریح کرد: لازم است با مداخله مدیریت پارک‌های علم‌و‌فناوری دانشگاهی کشور، پذیرش دانشجویان دکتری و پسادکتری و تشکیل هسته‌های فناوری در اولویت قرار بگیرد.
دکتر رضایی‌فر اضافه کرد: همچنین پارک‌های علم و فناوری دانشگاهی کشور باید با اختصاص ردیف‌های اشتغالی، مالکیت معنوی حاصله را نیز در این پارک‌ها مشارکت دهند.
سرپرست معاونت فناوری‌و‌نوآوری وزارت علوم با بیان اینکه در ماده ۱۳(ماده ۱۳ به تجاری‌سازی محصول اشاره کرده است) اتفاقات جدیدی در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در نظر دارد یک برش دانشگاهی ایجاد کند تا بتواند ماده ۱۳ را پیش ببرند. ماده ۱۳ به تجاری‌سازی محصول اشاره کرده است که باید آن را در نظر بگیریم. کارگروه‌های مشترکی برای تحقق این ماموریت‌ها باید ایجاد کنیم. پارک‌های علم‌و‌فناوری دانشگاهی کشور نقش بسیار موثری در ماده ۱۳ و ۵ دارند.
در ادامه رؤسای پارک‌های دانشگاهی حاضر در جلسه به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و مقرر شد با ایجاد کارگروه‌های ویژه در هر پارک و برگزاری نشست ‌های مشترک با مسئولان نهاد‌های مهم کشور مانند مجلس، برنامه و بودجه، وزارت علوم، معاونت علمی‌وفناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی امور مربوط به بودجه و…. پیگیری شود و گزارش کار بین اعضا اطلاع رسانی شود.